söndag 15 november 2009

Melodikrysset v.46

En dag sent gör jag och min bror melodikrysset. Eftersom han bor på annan ort så kör vi via Skype, och löser krysset på nätet. Ibland måste vi fuska lite och söka på nätet efter rätt svar, men så långt det går kämpar vi på utan hjälp.

L1 - sju bokstäver. Förnamnet på den svenska sångerskan. Min bror kom fram till att det är Agnetha Fältskog som sjunger "Så glad som dina ögon."

Så kom en vädigt lätt fråga:
V7 - fem bokstäver. En svensk schlagerklassiker. Skriv rätt ord ur refräng och titel. "Med en enkel tulipan" från 1938.

L2 - nio bokstäver. Ett svenskt uttryck för en viss sorts musikinstrument. Det hördes lång väg att det var ett klaverinstrument. Eftersom det skulle vara ett sammansatt ord så kom vi fram till att det måste vara spikpiano. Musiken var "The Flea Waltz" och spelades av Russ Conway.

V10. Jag tog det nästan på en gång att det är Patte Isaksson, och att det var i duett med Sarah Dawn Finer visste jag bara för att hon var med i krysset för några veckor sedan. Sången är "Du som tog mitt hjärta."

En lätt igen!!!
L3 - tio bokstäver. Lars Roos spelar Visa vid vindens ängar. Något i sången sätts i rörelse, och det är en tyllgardin som fladdrar till i.

Nu kom en väldigt svår.
V13 - sex bokstäver. Vem har komponerat melodin? Lill Lindfors sjunger "I mig finns en sång" och melodin är lustigt nog komponerad av Chopin.

Sedan en barnsligt lätt.
V11 - tre bokstäver. Ett sådant djur handlar visan om. "Tänk om jag hade en liten liten apa"

V5 - tio bokstäver. Dubbelord. Vad heter gruppen? Jag gissade, redan innan låten kom, att det skulle vara Gipsy Kings och de sjöng "Baila Me." En mycket trevlig låt.

V12 - fyra bokstäver. Min bror berättade att detta är en klassiker för melodikrysset. En signaturmelodi till en amerikansk TV-serie där titeln innehåller två motsatsord. Nord och Syd.

L9 - sex bokstäver. Vem är det som sjunger? Förnamnet. Jag hörde direkt att det måste vara han som sjunger "Jag har bott vid en landsväg" och min bror visste att det var Edvard Persson. Här sjöng han "Alla är vi sjömän (på livets stora hav)."

Ännu en barnvisa...
V8 - fyra bokstäver. Ett förnamn ur visan. Mors lilla Olle.

L6 - sju bokstäver. Efternamnet på en av våra stora sångerskor som nu har kommit ut med en ny CD. Lisa Nilsson sjöng Wave. Jag måste säga att jag aldrig hört henne sjunga på engelska innan, men efter att ha kollat upp hennes hemsida så fann jag en hel del utländska låtar. Jag gillade verkligen denna låt.. kanske borde man skaffa hennes nya skiva... Måste bara lyssna in hennes andra låtar på skivan innan jag köper den.

Sista låten och bara en bokstav kvar.
L4 - fem bokstäver. Sir Paul McCartney sjunger "Live and Let Die" med gruppen Wings.

Det gick ganska bra idag. Ser fram emot nästa vecka, då vi ska försöka göra krysset när det går på radion, om vi nu inte kommer att vara upptagna på annat håll. Tummen upp för att man kan lyssna till krysseet på webben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Banner created with MyBannerMaker.com