lördag 21 november 2009

Melodikrysset v.47

Av misstag sov jag alldeles för länge idag, så det blev inte live-lösning, och min bror skulle iväg på möte så det blev en sen lösning... och han hade dessutom löst det mesta.

Det enda som jag inte är säker på är V11. Psalmer har aldrig varit min starka sida.

Då börjar vi:
V1 - nio bokstäver. Hovsångerskan Siv Wennberg (Sivan-Divan) sjunger en duett med Siw Malmkvist.

Dubbelfråga:
L1 - nio bokstäver. Efternamnet på en av de som skrev sången som är svaret till V13. Även om den tillskrivs Lennon/McCartney så var det bara Sir John McCartney som skrev sången.

V13 - nio bokstäver. Låten är Yesterday och kom ut 1965 på albumet Help! Yesterday har flest cover versioner av alla låtar som skrivits.

V5 - åtta bokstäver. Snälla, snälla sjungs av Caroline af Ugglas och var med i årets melodifestival.

L2 - Tonsättaren till det klassiska svenska musikstycket. Jag har inte den blekaste aning om vad melodin heter, men tonsättaren är iaf Lars-Erik Larsson 1908-1986.

V7 - tio bokstäver. En finsk version av en svensk sång, men var utspelar sig det svenska originalet? Det var ju Brittas restaurang.

L8 - fem bokstäver. Ännu en duett. Something stupid sjungen av Frank och Nancy Sinatra.

V11 - fyra bokstäver. En religiös melodi spelad av Nya Stadens Storband. Ett ord upprepas i titeln, och stavas likadant på svenska som på engelska... Det enda jag kan komma på är hand eller hind, men jag gissar på hand.

L6 - fem bokstäver. Chasing Pirates sjöngs av den miljonsäljande sångerskan Norah Jones.

L12 - två bokstäver. Handlar om ett antal sådana. Lasse Stefanz och Christina Lindbergs sång "De siiista ljuva åren." Alltså blir det år som är rätt svar.

L3 - sju bokstäver. Pierre Isacssons "Då går jag ner i min källare" från 1974.

V9 - fem bokstäver. Singeln "Otacksamhet" släpptes 4:e september i år och framförs av Nanne Grönwall som även skrivit text och musik.

L10 - 10cc med "I'm Not in Love" som var orsaken till att 10cc fick ett miljon-skivkontrakt med Mercury Records. Även denna låt har hur många covers som helst.

L4 - tre bokstäver. Superlätt. Jag tog det på introt. Peggy Sue av och med Buddy Holly, släppt 1957. Peggy Sue hette en tjej som dejtade trummisen, Jerry Allison, i the Crickets - bandet som spelade med Buddy Holly. Först var det Buddys plan att sången skulle handla om Cindy Lou, men för göra trummisen en tjänst ändrade han namnet till Peggy Sue. De trodde hor som helst inte att låten skulle spelas utanför Lubbock, Texas, så vad spelade det för roll... Peggy Sue gifte sig senare med trummisen, men de skiljde sig elva år senare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Banner created with MyBannerMaker.com